viden
Hypo- og hyperfokus
Alle hjerner kan koncentrere sig om ting, der er sjove, spændende, nye eller på anden måde motiverende.
Oftest kan børn med ADD også nemt koncentrere sig om ting, de selv er motiverede for, og dette kan selvfølgelig forvirre billedet og give indtrykket af, at børnene er dovne, fordi de kan deltage i deres yndlingsfag, mens de falder fra og har svært ved at komme i gang med matematik.
Ligesom ved ADHD besidder børn og unge med ADD evnen til hyperfokus. Det betyder, at de kan fordybe sig i ting, der interesserer dem i længere tid og mere intensivt. Når man beder dem om at arbejde med noget i et fag, der ikke interesserer dem, kan det næsten være umuligt at få dem i gang.
Det kræver arousal eller vågenhed i hjernen at fokusere, og mens den neurotypiske hjerne formår at regulere arousalniveauet, så det ligger omkring 100, svinger ADD-hjernen mellem 50 og 150.
Læs mere om opmærksomhedsforstyrrelser og hvordan du kan forstå dem her.
Gode råd: Arousalniveau
- Pausekort, så barnet har lov til at rejse sig og forlade klassen, eller en aftale om, at læreren kan sende barnet ud på pause, hvis barnet sidder og falder i søvn. Pauserne skal ikke bruges til skærmtid, men som en kort pause, hvor barnet udfører øvelser, der stimulerer muskel-led-sansen, da dette hjælper med at regulere arousalniveauet i hjernen. Afhængigt af barnet kan det være nødvendigt, at en voksen følger med barnet ud af klassen.
- Man kan afprøve stående og siddende arbejdsstationer.
- En vippepude på stolen eller måske lade barnet sidde på en fitnessbold.
- Fodruller under stolen, som barnet kan bruge til at køre sine strømpefødder frem og tilbage (dette hjælper også med at stimulere arousalreguleringen).
- Undervisningsmæssigt kan det være gavnligt at tage udgangspunkt i noget, der interesserer barnet, da dette alene kan hjælpe barnet med at samle sin opmærksomhed.